OV-Chipkaart
week 01

Een goed besluit was het van de Tweede Kamer om de Nederlandse Spoorwegen te dwingen de komende jaren papieren kaartjes te blijven accepteren. Het alternatief is namelijk te verschrikkelijk voor woorden.
Toegegeven, als de OV-Chipkaart goed werkt, is het handig om op de bus of trein te kunnen stappen zonder daarvoor eerst nog ergens een kaartje te hoeven hebben kopen.
Alleen geldt voor alle technologie dat deze prachtig is zolang die goed werkt.
Bepalender voor de kwaliteit lijkt me eerder hoe vaak er problemen voorkomen, en hoe simpel deze vervolgens te verhelpen zijn.
En dan blijkt de OV-Chipkaart te vaak onbruikbare technologie te zijn, omdat de infrastructuur erachter nog altijd niet deugt. Merkwaardig dat een heel land dit accepteert; dat niet hele treinen vol gaan weigeren te betalen.
De kaart eist dat een gebruiker voor een rit incheckt, en op zijn eindbestemming uitcheckt. Alleen is uitchecken lang niet altijd mogelijk –omdat poortjes dan niet werken, of zelfs geheel onvindbaar zijn. Daarop incasseert het bedrijf achter de OV-Chipkaart automatisch de borg die betaald werd bij het inchecken, die meestal veel hoger als de ritprijs is.
Dit probleem kan worden rechtgezet, alleen moet daartoe een website worden bezocht. En die site is compleet onbruikbaar. Ik ben een ervaren gebruiker van elektronische systemen; ik weet zelfs al decennia hoe nerds denken. Maar zelfs voor mij is die website doorgaans onmogelijk te gebruiken.
Altijd gaat er iets mis.
Sterker nog, als het me wel lukt om een keer een overzicht te krijgen van betaalde ritten voelt dit bijna als een grootse prestatie. In plaats dat dit normaal zou zijn.
Dus reis ik nu weer steevast op een papieren treinkaartje als ik de reis kan declareren.
Dit was in 2012 nog een paar keer extra nuttig ook; omdat ik daarmee bewijs had dat mijn reis te lang geduurd had, en NS reiskosten terug moest betalen. Had ik via de website een ritoverzicht moeten uitdraaien, had ik bedankt voor de moeite.
De vervoersbedrijven maken dus alleen al miljoenenwinsten sinds de invoering van de OV-Chipkaart door a] meer borg te innen dan waar ze recht op hebben, b] en het onmogelijk te maken deze fout recht te zetten.
Ondertussen heb ik al lang genoeg een OV-Chipkaart om dit jaar een nieuwe te moeten aanvragen. De krengen hebben nog een houdbaarheidsdatum ook.
Anderen leerden me al dat het hervernieuwen van de kaart online moet gebeuren, op dezelfde onmogelijk website, en dat je daarbij in een gekmakende eeuwige loop terecht komt.