Per ongeluk
Overwegingen | week 17

Interessantste grafiek deze week kwam toch van Datagraver, die de ontwikkeling van het tal verkeersdoden afzette tegen de tijd. Waarbij de piek duidelijk lag in het begin van de jaren zeventig. Sindsdien is vooral het tal gedode mensen in auto’s sterk afgenomen.

Redenen daarvoor zijn overigens niet enkel dat de autogordel verplicht werd. Auto’s kregen kreukelzones, veel betere remmen, en airbags. En tal van wegen werden beter — en vooral prikkelarmer. Tegenwoordig vallen de meeste verkeersdoden op provinciale en gemeentelijke wegen, waarvan de meeste een snelheidslimiet hebben van 80 km/uur.

Och, als die limiet toch eens gehandhaafd werd.

Door het dalende tal doden in auto’s waren de fietsers in 2017 voor het eerst de groep verkeersdeelnemers met het grootste tal slachtoffers — de aantallen waren overigens 206 om 201. Een te verwaarlozen verschil.

Voegde het CBS daar als informatie nog aan toe: tweederde van de fietsdoden was ouder dan 65 jaar oud. En dat een kwart van de dode fietsers op een e-bike reed.

Nu vielen er in 2017 ook 25 doden te betreuren onder de bestuurders van scootmobiels. Grote vraag voor mij bij het bekijken van al zulke statistieken is daarmee: hoeveel slachtoffers hadden alleen zichzelf wat te verwijten — er rijdt inderdaad weleens een scootmobiel een sloot of vaart in — en hoeveel vielen er daadwerkelijk door deelname aan het verkeer?

Ofwel: er is ook die andere ontwikkeling aan auto’s geweest, de afgelopen decennia. Dat het publiek almaar grotere en zwaardere exemplaren ging rijden, en dat de buitenwereld steeds beter uit zulke spamblikken weg te houden viel; wat de rijsnelheid veel moeilijker in te schatten maakt. Is er ook de opmars nog van alle draagbare apparatuur waarmee de eigenaren denken de hele tijd contact met de wereld te moeten onderhouden.

Bij hoeveel ongelukken kortom was een auto betrokken vorig jaar? En bij welk percentage daarvan viel de bestuurder iets te verwijten? Dat zouden nu eens cijfers zijn die me echt interesseerden.


[x]#14038 fan zondag 29 april 2018 @ 16:33:44

besibbe op eamelje.net [de nijste 10, maksimaal]:

  • December | een jaar op de fiets  Te fietsen | week 5212/2018
  • Point of view  Te fietsen | week 5112/2018
  • Omzien  Te fietsen | week 5012/2018
  • Niet fietsen  Te fietsen | week 4912/2018
  • November  Te fietsen | week 4811/2018
  • Rondje V  Te fietsen | week 4711/2018
  • In de woestijn fiets je niet  Peter Delpeut11/2018
  • Het beest  Thomas Sijtsma11/2018
  • Donker  Te fietsen | week 4511/2018
  • Oktober  Te fietsen | week 4410/2018

  • © eamelje.net 2001-2019. Alle rechten voorbehouden

    2 kommentaren

    Joost van der Vleuten  op 30 april 2018 @ 07:20:50

    Kan het zijn dat voetganger en motorfiets zijn verwisseld?

    eamelje.net  op 30 april 2018 @ 11:34:18

    Voor zover ik kan inschatten, vallen er altijd meer voetgangers te betreuren dan motorrijders. Al is het verschil niet zo groot meer.

    Ziet ook:
    https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/71936ned/table?ts=1525080730797