Kost me dat?
Te fietsen | week 15

Laatst leerde ik dat een lokale fietsenmaker € 40 vraagt voor het plakken van een band. Dat leek me een fors bedrag voor een werkje dat misschien tien minuten vraagt; waarvan zelfs vijf minuten gewoon uit wachten bestaan, om de oplosmiddelen van de solutie te laten verdampen.

Maar, we leven een gemakseconomie. Tijd is voor velen geld. En onderzoek na onderzoek toont aan dat ons geluk het meest toeneemt door de taken uit te besteden die ons telkens met weerzin vervullen.

Die € 40 kon zo bezien ineens een heel schappelijke prijs zijn.

En nee, ook al ben ik ondernemer van beroep, dat fietsenmakers forse prijzen durven te vragen voor hun diensten heeft me nog geen moment aangezet tot het idee zelf iets in die richting te beginnen. Wel zou me een stage van een week of zo in een werkplaats wat lijken. Alleen al om te zien wat vaklieden aan methoden hebben ontwikkeld om bijvoorbeeld snel een zwaar bemodderde fiets voor een reparatie schoon te krijgen.

Dat ik er aardigheid in heb om een beetje aan mijn fietsen om te prutsen, is ook iets fundamenteel anders dan op economisch verantwoorde wijze fietsen van een ander te gaan repareren.

Sterker nog, ik heb er haast spijt van inmiddels binnen het uur een goed en stevig wiel te kunnen maken uit de losse onderdelen. Daarmee is dat vlechten en spaken ineens niet meer de inspanning die het wel was toen ik mijn eerste wielen maakte, en er nog weleens iets helemaal verkeerd ging.

Hoe moeilijker de taak lijkt, hoe groter de voldoening groeit, of de opluchting uitpakt, als alles eindelijk gelukt is.

Dit voorjaar heb ik van een winterfiets een cassette met versnellingen te vervangen, en daarmee ook een ketting. Dat kost me misschien tien minuten aan werk — of ruim het dubbele waarschijnlijk als ik ondertussen ook de lagers in de naven van het achterwiel in nieuw vet moet zetten — en hoogstens € 25 aan onderdelen.

Alleen al dat ik die nieuwe onderdelen thuis kan laten bezorgen, en er niet op uit hoef om die te kopen, laat staan om mijn fiets naar de reparateur te brengen en daarop dagen kwijt te zijn, bevalt me zeer.

Ken ik ook mensen die rustig € 400 betalen om een fietsenmaker éen nieuwe Campagnolo cassette met elf versnellingen en éen nieuwe ketting te laten monteren. Alleen speelt er bij hen misschien nog iets anders mee. Wie het nodig vindt om op een fiets te rijden waarmee een beetje prof wedstrijden zou kunnen winnen, zal daar niet zelf aan willen hannessen; die laat dat ook waarschijnlijk liever het personeel doen.


[x]#13971 fan maandag 9 april 2018 @ 13:42:37

besibbe op eamelje.net [de nijste 10, maksimaal]:

  • December | een jaar op de fiets  Te fietsen | week 5212/2018
  • Point of view  Te fietsen | week 5112/2018
  • Omzien  Te fietsen | week 5012/2018
  • Niet fietsen  Te fietsen | week 4912/2018
  • November  Te fietsen | week 4811/2018
  • Rondje V  Te fietsen | week 4711/2018
  • In de woestijn fiets je niet  Peter Delpeut11/2018
  • Het beest  Thomas Sijtsma11/2018
  • Donker  Te fietsen | week 4511/2018
  • Oktober  Te fietsen | week 4410/2018

  • © eamelje.net 2001-2019. Alle rechten voorbehouden

    2 kommentaren

    Harry Perton  op 9 april 2018 @ 15:04:43

    Die 40 euro is exorbitant hoog. Meen dat mijn fietsenmaker in Hoogkerk er minder dan 20 voor vraagt. Als ik ergens in Drenthe een lekke band zou oplopen, zou ik het echter wel voor een spoedbehandeling over hebben.

    eamelje.net  op 9 april 2018 @ 15:14:50

    Ik had € 15 een niet abnormale prijs gevonden.

    Echte pech onderweg, die het verder reizen belet, heb ik één keer gehad dit decennium, op ruim 80.000 afgelegde fietskilometers. Toen had ik desnoods best een taxi willen betalen voor die laatste 20 kilometer. Alleen werd me toen zelfs al spontaan een lift naar huis aangeboden.