E-Cruizer
Te fietsen | week 08

Afgebeeld hierboven staat een fiets. Eentje met een motor weliswaar, alleen dan toch slechts een licht elektromotortje. Het is een e-bike. Kijk naar de trappers. Maar wel éen met een actieradius die twee keer zo groot is als van de doorsneefiets met trapondersteuning.
Zo’n frame biedt dan ook wel enige ruimte voor een stevige accu.
De maker wil nu door crowdfunding voldoende kapitaal verwerven om de productie van het tal fietsen te kunnen verhogen. En daarmee zij hem succes gewenst.
Pas nu ik over dit ontwerp nadenk, valt me op: alleen als je van je Harley Davidson-replica een e-bike maakt, hoeven de berijders geen helmpje op. Natuurlijk. Kunnen ze zich helemaal een Easy Rider voelen onderweg.
Mits er geen ander verkeer is. En tot ze bij een stoplicht komen, om dan door elk willekeurig scootertje voorbij geknetterd te worden. De topsnelheid van deze e-cruiser is begrensd op 25 km/uur. In de folder tenminste.
En verder blijk ik nogal andere ideeën te hebben over hoe een fiets er uit hoort te zien. Hoogstens als klein jongetje wilde ik nog dat mijn fiets een ander voertuig was. Waartoe dan met wasknijpers een stuk karton zo werd gepositioneerd dat het tegen de spaken ratelde; wat dan in onze fantasie het geluid van een motor was.
Gek dat zo’n ‘e-cruizer’ dus twee tellen nieuwsgierigheid oproept, en dan al weerzin doet groeien. Niet eens vanwege het ontwerp, of de wetenschap retrokitsch te bekijken. Zoals er ook trapauto’s bestaan mogen er best trapmotoren zijn. Neen, ik bewonder fietsen allereerst om hun grote praktische inzetbaarheid. En op het moment dat ze bewust minder praktisch worden gemaakt, om het mooi dan ook nog, roept dat dus weerstand op.
42 kilogram weegt het ding.
[x]#12306 fan dinsdag 23 februari 2016 @ 20:47:52