Te fietsen | week 40
verlicht ii

Het is alweer zo vroeg donker dat het licht weleens op moet, op de fiets. En nog steeds ben ik verbaasd over de kracht van de twee goede LED-lampen in mijn bezit, de IQ Cyo’s van de Duitse fabrikant Busch & Müller. Hun kwaliteit went niet, waar kwaliteit anders zo gauw blasé maakt.
Toegegeven, binnen de bebouwde kom is de extra waarde van zo’n redelijk dure koplamp vrijwel nul. Daar waar de straten verlicht worden met lantaarns kan het op de fiets wel toe met een koplamp van 15-25 lux.
Maar buitenuit is 40 lux aan licht eigenlijk wel het minimum, en 60 lux nog net een ietsje mooier. Want weinig is prettiger om een lamp te hebben waarmee meer gezien wordt dan overdag. Omdat alle verkeersborden daarmee al einden van tevoren oplichten — daar waar ze er overdag wat ongemerkt bij staan langs de weg.
Is er nog het niet geringe voordeel van zulke koplampen hoe ze kunnen voorkomen dat tegenliggers je verblinden. Het is niet heel moeilijk om meteen de aandacht te hebben van een tegemoetkomende automobilist door de lamp even een tikje hoger te zetten. Dan dooft deze diens grote licht vrijwel direct.
Enfin, krachtige LED-lampen werken het best met een naafdynamo. En zo’n naafdynamo zit altijd in het wiel, en maakt dat wiel een tikje zwaarder, en daarmee logger voor het gevoel.
Een fanatieke lichtentester klaagt online zelfs dat de naafdynamo van SON, die zo duur is dat iedereen dat ding heiligt, zijn voorwiel vaak zo vervelend trillen liet.
Dat is allemaal waar. Maar een beetje fietser heeft meer dan éen fiets, elk met een verschillend doel. Dus is het goed om tenminste éen fiets te bezitten met subliem licht.
Want wat is het prettig om bij het rijden alvast éen zorg niet te hebben.
[x]#10357 fan dinsdag 2 oktober 2012 @ 00:00:00