Te fietsen | week 50
Alex Moulton [1920 – 2012]

Mijn eerste fiets had een model zoals zelfs de kinderfietsen nu niet meer hebben. Het frame bestond uit een dikke vierkante balk die van het balhoofd schuin omlaag liep naar achteren, en na de zitbuis splitste in de achtervork.

Een F-frame

Ook waren de wielen wat kleiner dan tegenwoordig normaal is bij kinderfietsen.

Daar tegenover stond dat het zadel einden omhoog was te zetten.

Op mijn zesde verjaardag kreeg ik kortom een fiets die nog jaren mee kon. En zo geschiedde. Met plezier.

Pas decennia later denk ik na over de vorm van die fiets. Nu pas valt me op dat deze vorm had die in de jaren zestig ineens populair was geworden — om het ontwerp van Alex Moulton — en door talloze fietsenfabrikanten werd geplagieerd.

Verder heb ik ook nooit meer een fiets gehad heb met zulke kleine wielen, en zonder een diamantframe van dunne buizen.

Voor een deel komt dat uit vooroordelen. Kleine wielen zijn hoogstens handig in de stad, om snel vanuit stilstand in gang te komen. Grote wielen zijn wat trager daarin.

Maar kleine wielen maken het stuurgedrag van een fiets gauw onrustiger. En ze rijden minder lekker over een hobbelige of slecht onderhouden weg.

Bovendien vind ik mezelf er al belachelijk groot uitzien op een normale fiets, met 28-inch wielen; als mijn beeld toevallig weerkaatst wordt bij het passeren van een spiegelend venster.

Er moet enige schaamte overwonnen worden, wil ik op een fiets met 20-inch of 16-inch wielen plaatsnemen; zoals vouwfietsen die hebben.

Dit vooroordeel maakt overigens wel dat de dure plooifietsen van sommige treinreizigers, zoals de Brompton, geen enkele begeerte oproepen. Hoe handig het ook zijn zou om altijd een fiets bij me te hebben.

En toch zou ik best eens een tijd op een Moulton willen rijden. Mits daarbij dan maar een zithouding gekopieerd kan worden van een normale snelle fiets. Een fietser heeft nu eenmaal slechts die drie contactpunten nodig — zadel, stuur, en trappers — en de prettigste verhouding daartussen kan ook bij kleine wielen blijven.


[x]#10561 fan dinsdag 11 december 2012 @ 14:58:33

besibbe op eamelje.net [de nijste 10, maksimaal]:

  • enkel voor navigatie op de website  click op de links voor meer12/2012
  • Te fietsen | week 52  claustrofobie12/2012
  • Te fietsen | week 51  koufront12/2012
  • Te fietsen | week 49  regen iv12/2012
  • Te fietsen | week 47 bis  routine iii11/2012
  • Te fietsen | week 48  100 Watt11/2012
  • Te fietsen | week 47  routine ii11/2012
  • Te fietsen | week 46  meten11/2012
  • Te fietsen | week 45  tracé11/2012
  • Te fietsen | week 44  speel goed10/2012

  • © eamelje.net 2001-2019. Alle rechten voorbehouden

    ien réaksje

    Benny  op 31 januari 2013 @ 19:30:03

    Hoi,

    Moulton:
    bekijk dit eens:
    http://www.fietstoeren.be/Techniek/Moulton/moulton.htm

    Ik heb deze fiets mogen testrijden, wel ik ben er nog altijd weg van! Rijdt heel stabiel en snel!
    Enfin, lees de test eens.

    Ik heb een Dahon vouwfiets waar ik in 2009 ede >Zuiderzeeroute mee heb gedaan in zes dagen:
    http://www.fietstoeren.be/Archief/Ned/zuiderzeeroute/Zuiderzee.htm

    Die vouwer heb ik gekocht met oog op OV+fiets. Niet om te pendelen, maar om ergens anders eens te gaan toeren.
    Zo kan ik nog wel wat tochten presenteren.
    20″ wieltjes: I love them!

    mvg
    Benny