Te fietsen | week 36
vlug ii

Groot nieuws was het in de media dat automobilisten sinds zaterdag op vele stukken snelweg 130 km/u mogen rijden in plaats van 120 km/u. Terwijl deze verandering vooral nadelen schijnt te hebben. De vervuiling met fijnstof neemt toe overal, het autoverkeer maakt meer lawaai, en bestaande geluidsschermen moeten voor veel geld worden verhoogd. Vermoed wordt dat er door de snelheidsverhoging zo’n twaalf doden extra per jaar gaan vallen in het verkeer.

Ondertussen is de autorijder dolblij dat hij nu slechts 27,69 seconden over een kilometer doet, in plaats van 30 seconden. Mits er geen ander verkeer op de weg. Want anders valt de snelheidswinst veel lager uit; als die er dan nog is.

En ergens op een parallelweg in de verte heb ook ik snelheidswinst gemaakt dit jaar, terwijl er geen wetten in de weg stonden, maar enkel praktische bezwaren.

Waar ik vorig jaar nog rekening hield met een gemiddelde snelheid van 20 km/u, is dat tegenwoordig ineens 30 km/u geworden. En dit maakt een wezenlijk verschil omdat mijn benul zo snel niet is nog.

Bij 20 km/u kost het drie minuten om een kilometer af te leggen.

Met 30 km/u is dat ineens twee minuten geworden. Dan duurt het twintig minuten om 10 kilometer te fietsen.

En vrijdag reed ik aardig op mijn gemak 90 kilometer in drie uur en drie minuten. De 10 kilometer die toen nog moesten, gingen gewoon weer in twintig minuten.

Een dag later, op de terugweg, toen de wind veel minder gunstig was, kostte het grote deel dat ik alleen reed nauwelijks meer tijd.

Toch plan ik mijn tochten nog altijd uitgaande van die 20 km/u — zelfs al reed ik ook vorig jaar al sneller. Zo is de afstand tot de dichtstbijzijnde universiteitsbibliotheek van huis net iets meer dan een marathon. Ofwel, rond de twee uur fietsen heen in het slechtste geval, en dan nog twee uur terug.

Het zal me benieuwen wanneer ik uit mezelf denk: die > 42 kilometer kosten nog geen anderhalf uur. Ik heb nog een paar uur over vanmiddag. Laat me even boeken gaan omruilen zo meteen.


[x]#10298 fan maandag 3 september 2012 @ 11:53:18