Moderne etiquette

Handel draait om vertrouwen. Ik betaal u, en u biedt mij waar voor mijn geld. En zo niet, dan kom ik verhaal halen. Mits dat niet te veel moeite is. Maar indien noodzakelijk stuur ik de autoriteiten ook nog eens achter u aan. Die zijn daar nu eenmaal voor.

Nu heeft internet de mogelijkheden om verhaal te halen sterk uitgebreid. Klaag ik hier op dit weblog hardop over mijn internetprovider, dan stuurt deze tegenwoordig binnen een paar dagen een mail met de vraag ‘hoe kunnen wij u van dienst zijn?’ Handelaren hebben een imago, en dat imago kan online zeer makkelijk beschadigd worden; waarbij Google eenvoudig bezwarende getuigenissen aandraagt.

En zeg nu niet dat de massamedia ook iemands bedrijf kapot kunnen maken. Journalisten jagen slechts in meutes. Maar zo’n meute is meestal nauwelijks in gang te krijgen. En eenmaal in gang verkleurt de bloeddorst alles.

Vele handelaren online vragen ook van hun klanten de service een waardering te geven. Omdat het wervend werkt te kunnen melden dit jaar al 98% tevreden kopers te hebben gehad. Op veilingssites, en andere online-marktplaatsen is het tevredenheidsgetal snel een grotere aanbeveling dan de prijs.

Daarom zit ik nu met een probleem. Een modern probleem. Ik bestelde maanden geleden ergens een boek, betaalde er ook voor, maar kreeg nooit geleverd. Dus eiste ik toch maar eens mijn geld terug, wat prompt binnen een dag werd gestorneerd.

En nu word ik geacht de service van deze handelaar te beoordelen…

[** aanvullend: ‘Macht van consumenten niet te stoppen’]


[x]#6320 fan vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:42:55