Digitotaal
De Red One filmcamera maakt opnames die al goed genoeg zijn om als stilstaand beeld gebruikt te worden op een tijdschriftvoorkant. Zoals Esquire deed met een still van model Megan Fox.
Daar wordt nogal groots over gedaan, terwijl de truc niets nieuws is.
Co Rentmeester haalde in 1972 al iets vergelijkbaars uit. Ook de foto’s die hij voor het weekblad Time maakte van Olympisch zwemkampioen Mark Spitz, zijn geschoten met een soort filmcamera.
Tegelijk zit er natuurlijk wel éen fundamenteel verschil tussen beide foto’s. Van de Red One is aan te nemen dat daar technologie in zit die over hoogstens tien jaar ook mijn fotocamera van paar honderd euro bevat. Rentmeester’s truc special was veel te kostbaar om algemeen ingezet te worden.
Fotografen gaan dus filmers worden, en filmers fotografen. De gave om op het juiste moment af te drukken, telt niet meer. Weer valt er een specialisme en een talent ten offer aan de voortschrijdende technologie.
[x]#5864 fan maandag 11 mei 2009 @ 18:23:10