Föhn Fryslân | ii

Het probleem met slechte ideeën is dat ze niet vanzelf verdwijnen, maar altijd weer ergens opduiken. Is het niet in de politiek, dan wel in de marketing. Maar heeft Marc van Oostendorp gelijk, en is ‘Fan Fryslân’ een slechte kopie van het toch al matige idee ‘I Amsterdam’?

Nu is het niet raar dat ook een provincie reclame voor zichzelf gaat maken. Al merkte bezoeker Hindrik inderdaad terecht op dat het wel vreemd is dat een provinciale overheid eerst eigenmachtig de officiële naam van het gebied verandert, en dan gaat klagen dat die naam zo onbekend is elders.

Enfin, vandaag werden eindelijk de details bekend gemaakt over het marketingplan ‘Fan Fryslân’. En bijzonder daaraan is alleen al dat ons de gevoelswaarde geopenbaard is die voortaan aan het merk ‘Fryslân’ moet kleven.

Want bij een merk hoort in de eerste plaats emotie.

Helaas wordt het in de marketing dan wel altijd glibberig.

Het lijkt mij trouwens redelijk onmeetbaar of ooit aan de hierboven gestelde eisen kan worden voldaan. Al kan zelfs ik in een kwartiertje een enquête opstellen waarmee over een tijdje bewezen wordt dat de campagne werkt. Sturende vragen werken heel effectief, dat is bewezen.

Maar een vraag toch, aan de heren en dames van de Provinsje, en het marketingbureau. Als Fryslân moet gaan uitstralen ‘Modern’ te zijn, of een ‘Menselijke maat’ te hebben, betekent dit dan uw bekentenis dat het nu hieraan ontbreekt?

eerder


[x]#7756 fan donderdag 26 augustus 2010 @ 10:52:32


© eamelje.net 2001-2019. Alle rechten voorbehouden